مخالفت هیات تخصصی دیوان عدالت اداری با ابطال بخشنامه درجه‌بندی حوزه‌های ثبتی برای اشتغال پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری

هیئت تخصصی اداری و امور عمومی

شماره پرونده: هـ ت/ ۰۳۰۰۳۷۷ـ ۰۳۰۰۳۷۸ ـ ۰۳۰۰۳۷۶ـ ۰۳۰۰۳۷۵ـ ۰۳۰۰۳۷۴ـ ۰۳۰۰۳۷۳ ـ ۰۳۰۰۳۷۲ ـ ۰۳۰۰۳۳۰ ـ ۰۳۰۰۳۸۱ ـ ۰۳۰۰۳۸۰ ـ ۰۳۰۰۳۷۹

شماره دادنامه سیلور:  ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۱۲۳۷۱۶۵

تاریخ: ۱۴۰۴/۰۵/۲۵

 شاکیان: مریم اصغری و ۱۰ شاکی دیگر

طرف شکایت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

موضوع شکایت و خواسته: درخواست ابطال بخشنامه اعمال درجه بندی  حوزه های ثبتی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۱ (تاریخ درج در مطبوعات ۱۴۰۲/۷/۱۸) و بخشنامه اصلاحی مورخ ۱۴۰۲/۹/۹

دلایل شاکیان برای ابطال مقرره مورد شکایت

۱ـ اینجانب به عنوان شاکی این پرونده پذیرفته شده آزمون سردفتری ۱۴۰۱ براساس دفترچه ثبت نام آزمون طبق ماده ۳ تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار (که جایگزین ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ شده است) در آذر ماه ۱۴۰۱ برگزار و تنها ملاک پذیرفته شدن در آزمون سردفتری را کسب نمره ۷۰ درصد میانگین بوده است که آن هم به صورت آزمون کشوری و سراسری و واحد برگزار شده است و با توجه به اینکه در زمان ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش محل سکونت (شهر تهران) مبنای تاسیس دفتر اینجانب بوده و با این قصد به لحاظ شرایط زندگی (متاهل و دارای ۲ فرزند کوچک می باشم) در آزمون شرکت نموده و عملاً امکان تاسیس دفتر غیر از محل سکونت برای اینجانب مقدور نمی باشد و به لحاظ اینکه طبق تبصره ۴ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ایجاد هر نوع محدودیت جغرافیایی و غیره ممنوع شده است و نکته اصلی اینکه هر کس در هر نقطه بدون وجود هر نوع محدودیت طبق این تبصره توانایی و حق تأسیس دفتر را دارا می باشد، لذا اقدام به درجه بندی حوزه های ثبتی (تعیین محل دفتر) به استناد تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه اصلاح شده قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۴۰۳/۳/۲۴، ۶ ماه بعد از برگزاری آزمون به اینجانب تحمیل شده است که هدفی جز انصراف و ریزش پذیرفته شدگان را نداشته است و این در حالی است که اینجانب همه اقدامات از قبیل ارائه تعهد و انجام مراحل پزشکی و آزمایشات را انجام داده و سازمان ثبت نیز وعده صدور ابلاغ تا پایان فروردین ۱۴۰۲ را داده بود حال طبق نص صریح اصول و قوانین از جمله حق مکتسبه ایجاد شده به واسطه قبولی در آزمون سردفتری قبل از اصلاح آیین نامه قانون دفاتر بر اساس ماده ۴ قانون مدنی و اصل عطف به ما سبق نشدن قوانین و اصل انتظار مشروع از قوانین و همچنین قاعده قبح عقاب بلابیان (رفتار طبق آیین نامه ای که در زمان ثبت نام و آزمون موجود نبوده است) و نیز تبصره ۴ ماده ۱ قانون تسهیل مبنی بر عدم امکان ایجاد هر نوع محدویت در مسیر صدور مجوز، محدودیت ایجاد شده پس از آزمون قابل قبول نبوده فلذا خواسته اصلی اینجانب عدم شمول و عدم تسری و اعمال درجه بندی حوزه های ثبتی آیین نامه مزبور و رفع محدودیت ایجاد شده می باشد.

۲ـ آیین نامه اصلاح شده قانون دفاتر اسناد رسمی پس از آزمون سردفتری (۱۴۰۲/۳/۲۴) از چند جهت دارای اشکالات و نیز مورد اعتراض پذیرفته شدگان سردفتری ۱۴۰۱ می باشد؛ چرا که اولاً: طبق اصول مسلم حقوقی آیین نامه اصلاح شده پس از آزمون نمی تواند شامل پذیرفته شدگان سردفتری ۱۴۰۱ شود. ثانیاً: درجه بندی حوزه های ثبتی موضوع تبصره یک ماده ۳ آیین نامه قانون دفاتر با ایجاد محدودیت مخالف صریح تبصره ۴ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که ایجاد هر نوع محدودیت جغرافیایی جهت جذب پذیرفته شدگان را ممنوع می داند می‌باشد و در نتیجه ایجاد این محدودیت ها، اعتراضات و مراجعات مکرر و مکاتبات فراوان و درخواست های عدیده از سازمان ثبت و مراجع مختلف را موجب گردیده است.

ولی متأسفانه سازمان ثبت از رسیدگی و حل مشکل ایجاد شده امتناع نموده است.

۳ـ در راستای تکلیف تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری، اینجانب در تاریخ ۱۴۰۴/۸/۲۴ به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارنامه ارسال نموده و پیرو پاسخ اظهارنامه مورخ ۱۴۰۳/۹/۵ به شماره ۱۴۰۳۵۵۰۳۲۱۱۴۰۰۰۱۳۵ از لحاظ اصول و قواعد حقوقی دارای اشکالات اساسی ذیل می باشد.

الف) اختیارات سازمان ثبت درخصوص تعیین حوزه های ثبتی در ماده ۸۱ قانون ثبت توسط تبصره ۴ ماده ۱ قانون تسهیل تخصیص یافته است.

ب) قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به دستگاه های اجرایی و دولتی کشور است در حالی که دفاتر اسناد رسمی بر اساس قانون دفاتر اسناد رسمی، جزو دفاتر خدمات رسان خصوصی در بخش عمومی محسوب می شوند و این قانون مشمول دفاتر اسناد رسمی نمی شود همچنین اینجانب به موجب قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار که یک قانون امری و موخرالتصویب است در آزمون سردفتری قبول شدم و قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ شامل حال اینجانب نمی شود.

ج) ضمناً اشاره به تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی که در تاریخ ۱۴۰۲/۳/۲۴ تصویب شد و اینجانب ۶ ماه قبل از اصلاح این آیین نامه در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۵ در آزمون سردفتری اسناد رسمی شرکت کردم و حدوداً در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ در آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۴۰۱ قبول شدم و برای اینجانب حق مکتسبه ایجاد شده است و همانطور که مستحضر هستید بر اساس اصول مسلم حقوقی و اصل عطف به ماسبق نشدن قوانین مدنی و ماده ۴ قانون مدنی این آیین نامه اصلاحی و درجه بندی حوزه های ثبتی شامل حال اینجانب نمی شود و صراحتاً اعلام می دارم که اعمال این درجه بندی های حوزه های ثبتی بر اساس آیین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی مورخ (۱۴۰۲/۳/۲۴) برای پذیرفته شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مصداق تخلف اداری محسوب می شود.

۴ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است بدون وجود هر نوع محدودیت همچنان که ریاست محترم قوه قضائیه در سند تحول قضایی قوه قضائیه مصوب ۶ فروردین ۱۴۰۳ به رعایت قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در پذیرش حرفه سردفتری تاکید داشته اند نسبت به صدور ابلاغ سردفتری برای آنها اقدام نماید.

۵ ـ همانطور که مستحضر هستید برخوردها و رفتارهای دوگانه و سلیقه ای و مصادره به مطلوب نمودن قانون شایسته نیست چرا که در طول این مدت از زمان قبول شدن در آزمون سردفتری سازمان ثبت مکرراً در همه مکاتبات به رعایت ماده ۴ قانون مدنی و اصل عطف به ما سبق نشدن قوانین مدنی و ماده ۴ قانون مدنی و قاعده قبح عقاب بلابیان که از اصول و قواعد آمره می باشند اصرار ورزیده ایم.

۶ ـ در بیان ظلم و اجحاف آشکار در حق پذیرفته شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ متذکر می شود علیرغم بلاتکلیفی آنها در این مدت ۲ سال، سازمان با برگزاری دو آزمون سردفتری برای سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و با اعمال جدول درجه بندی  متفاوت نسبت به ۱۴۰۱، اکثر پذیرفته های ۱۴۰۲ را در زمره درجه یک قرار داده در حالی که نمره تراز کسب شده در آزمون سردفتری ۱۴۰۱ بیشتر از دو آزمون می باشد و طبق جدول درجه بندی سال ۱۴۰۲ اکثریت پذیرفته شدگان سردفتری ۱۴۰۱ در ردیف شهرهای درجه یک قرار می گیرند. مشخصاً پیداست دلیل و منطق روشنی برای این درجه بندی حوزه های ثبتی وجود ندارد و سوال این است که چرا با وجود اولویت و نیز ظرفیت برای پذیرفته شدگان سردفتری ۱۴۰۱ بیشترین محدودیت شامل آنها می شود؟ و چرا علیرغم کسب نمره تراز بسیار بالاتر نسبت به آزمون های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مشمول درجات پایین قرار داده شده اند؟ متاسفانه با وجود تعداد بالای شرکت کننده و نیز نمره تراز بالا در آزمون سردفتری ۱۴۰۱ و با در نظر گرفتن اینکه در زمان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ اصلاَ موضوع درجه بندی مطرح نبوده است برعکس بیشترین محدودیت و سخت گیری نسبت به آنان اعمال شده است.

از حضرتعالی ابطال بخشنامه اعمال درجه بندی حوزه های ثبتی توسط سازمان ثبت برای پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اسناد سال ۱۴۰۱ که در سال ۱۴۰۲ اعمال گردید و تاریخ درج خبر در مطبوعات ۱۴۰۲/۷/۱۸ و بخشنامه اصلاحی مورخ ۱۴۰۲/۹/۹ را استدعا دارم که در همین راستا تقاضای استعلام شماره و تاریخ بخشنامه فوق از سازمان ثبت مورد استدعاست (چرا که در مراجعات حضوری مکرر به سازمان شماره و تاریخ بخشنامه را اعلام نکردند).

آنچه که مورد توقع می باشد عبارت است از اینکه درجه بندی موضوع تبصره ۱ ماده ۳ این آیین نامه قابلیت اجرا و تطبیق جهت تعیین محل حوزه ثبتی اینجانب را ندارد و نمی تواند مبنای تعیین محل دفتر برای اینجانب باشد، به عبارتی آیین نامه مربوطه شامل اینجانب نمی گردد تا درجه بندی  برای اینجانب قابل اجرا باشد، در نتیجه اینجانب متقاضی صدور ابلاغ سردفتری جهت تاسیس دفتر در شهر تهران که در زمان ثبت و مراحل بعدی به عنوان محل سکونت و نیز انجام مراحل تحقیق در آن شهر صورت پذیرفته می باشم، نتیجه و هدف ارائه دادخواست حاضر، عدم شمول آیین نامه موخرالتصوب بعد از آزمون و صدور ابلاغ سردفتری اینجانب بدون هر نوع محدودیت از جمله محدودیت درجه بندی و جغرافیایی طبق تبصره ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها می باشد.

پاسخ طرف شکایت:

مطابق ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار سازمان مکلف گردیده است هر ساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی اقدام و پذیرفته شدگان جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی گردند. سازمان ثبت جهت طی مراحل مقتضی پذیرفته شدگان اقدامات بعدی را مطابق قوانین و مقررات مربوطه معمول می نماید.

۱ـ طولانی شدن روند صدور ابلاغ پذیرفته شدگان به دلیل اعمال مقرره هیئت مقررات زدایی و فضای محیط کسب و کار مبنی بر صدور مجوزهای سردفتری از طریق درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار بوده که این کار نیازمند ایجاد بستر فنی برای اتصال سامانه تخصصی سازمان (سامانه ثبت من) به درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار بود که با تلاش و پیگیری های معاونت فناوری سازمان این بستر مهیای بارگذاری مدارک گردید.

۲ـ با تصویب و اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اصلاح ماده ۳ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی در دستور کار بود و آیین نامه اصلاحی سرانجام در اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۴ به تصویب رئیس محترم قوه قضائیه رسید. با توجه به اینکه تصویب آیین نامه مذکور قبل از شروع فرایند اداری پذیرفته شدگان بود بنابراین مفاد ماده ۳ آیین نامه اصلاحی از جمله بررسی صلاحیت پذیرفته شدگان (موضوع مواد ۱۲ و ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی) انجام اختبار از پذیرفته شدگان موضوع بند (پ) ماده ۳ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و انتخاب محل دفترخانه مبنای تراز نمره علمی موضوع تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه قانون دفاتر برای پذیرفته شدگان شامل می گردید. لذا سازمان پس از اعلام نتیجه قبولی پذیرفته شدگان از طریق سازمان سنجش دقیقاً مطابق آیین نامه و مقررات مربوطه عمل نموده و هیچ گونه محدودیتی برای پذیرفته شدگان اعمال ننموده است.

۳ـ در خصوص درجه بندی حوزه های ثبتی که مورد ادعای شاکی می باشد اعلام می دارد ادارات ثبت اسناد و املاک با توجه به ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری و بر شاخص های اختصاصی و عمومی از قبیل جمعیت، وسعت، تعداد اسناد، مقدار پرونده های ثبتی و … به درجات یک الی ۶ درجه بندی شده است از این رو سازمان در راستای رعایت عدالت احترام به عامه و آحاد ملت ارجمند و به منظور رفاه حال عموم و دسترسی آسان به خدمات ثبتی در تمام مناطق حوزه های ثبتی برابر ماده ۸۱ قانون ثبت که مقرر داشته است «در نقاطی که وزارت عدلیه مقتضی بداند برای تنظیم اسناد رسمی (دفاتر اسناد رسمی) به عده کافی معین خواهد کرد»، دفتر اسناد رسمی تعیین نموده است.

۴ـ در مورد تعیین محل دفترخانه با توجه به اینکه اجرای آیین نامه قانون دفاتر اسناد مصوب ریاست محترم و عالی قوه قضائیه لازم الاجرا می باشد، لذا در اجرای تبصره یک ماده ۳ آیین نامه مذکور متقاضیان سردفتری بر اساس نمره و امتیاز مکتسبه و به تناسب درجات حوزه های ثبتی محل دفترخانه را انتخاب می نمایند. لذا بنا به مراتب فوق و برخلاف ادعای شاکی تراز نمره علمی و درجه بندی حوزه های ثبتی دارای وجاهت و مستند به آیین نامه قانون دفاتر رسمی مصوب ریاست محترم قوه قضائیه می باشد و محدودیتی در طی مراحل و فرایند تعیین محل دفترخانه ایجاد نشده، تکلیف قانونی اجرا شده است.

۵ ـ درخصوص ادعای شاکی مبنی بر ایجاد تفاوت در پذیرفته شدگان سال های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعلام می دارد با توجه به تبصره یک ماده ۳ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی که مقرر داشته متقاضیان سردفتری بر اساس نمره و امتیاز مکتسبه و به تناسب درجات حوزه ثبتی محل دفترخانه را انتخاب می نمایند، بنابراین پذیرفته شدگان در آزمون های سنوات یاد شده دارای نمرات و امتیازات متفاوت از هم بوده که به تناسب نمره اکتسابی به درجات ثبتی توزیع شده اند و از این حیث تمامی مقررات رعایت شده است.

۶ ـ ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار صرفاً ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی را اصلاح نموده و سایر مواد قانونی از جمله ماده ۸۱ قانون ثبت که توزیع مناسب دفاتر اسناد رسمی در نقاط مختلف کشور جهت تنظیم اسناد رسمی می باشد به قوت خود باقی است و ادعای شاکی فاقد مبنای قانونی می باشد.

  پرونده کلاسه ۰۳۰۰۳۳۰ هـ ع با موضوع “ابطال بخشنامه اعمال درجه بندی  حوزه های ثبتی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۴۰۱” در جلسه هیئت تخصصی اداری و امور عمومی مطرح و به شرح آتی اتخاذ تصمیم گردید:

رأی هیئت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری

بر اساس ماده ۷۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۵ با آخرین اصلاحات تا تاریخ ۱۳۷۵/۳/۶ وزارت دادگستری مکلف است کلیه آیین نامه های مذکور در مورد این قانون را ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه و به موقع اجرا بگذارد.

در اجرای ماده ۷۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران و بنا به پیشنهاد رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، “آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران” و بر اساس ماده ۹۳ این آیین نامه در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده است و به موجب تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب رئیس قوه قضائیه با آخرین اصلاحات و الحاقات مصوب ۱۴۰۲/۳/۲۴ سازمان پس از طی مراحل بند «پ» متناسب با امتیاز علمی مکتسبه پذیرفته شدگان و اعلام محل مورد تقاضای آنان نسبت به صدور ابلاغ سردفتری بر مبنای درجات حوزه های ثبتی استان مربوط اقدام خواهد نمود.

علی هذا نظر به اینکه درجه بندی حوزه های ثبتی در مقرره مورد شکایت (بخشنامه اعمال درجه بندی حوزه های ثبتی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی) در راستای قانون یاد شده و آیین نامه مصوب رئیس قوه قضائیه به شرح مذکور به تصویب رسیده است در نتیجه با اتفاق آراء اعضای هیئت تخصصی اداری و امور عمومی و مستنداً به بند «ب» ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی ۱۴۰۲/۰۲/۱۰) رأی به رد شکایت صادر می شود.

این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور، از سوی رئیس ارزشمند یا ده نفر از قضات گرانقدر دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است. بر اساس ماده ۹۳ قانون یاد شده آرای هیئت های تخصصی و هیئت عمومی در ابطال و عدم ابطال مصوبات موضوع بند (۱) ماده (۱۲) این قانون، در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری، معتبر و ملاک عمل است.

رئیس هیئت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری ـ زین العابدین تقوی

بانک قوانین
ابطال بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص تعجیل سنواتی موضوع قانون جوانی جمعیت ابطال مقرره‌ای که به سازمان دامپزشکی اختیار می‌داد رأساً نسبت به تعلیق یا ابطال پروانه واحدهای متخلف اقدام کند مخالفت هیات تخصصی دیوان عدالت اداری با ابطال بخشنامه درجه‌بندی حوزه‌های ثبتی برای اشتغال پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ابطال مقرره ممنوعیت شرکت اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در فراخوان‌های سایر مؤسسات قانون نظام صنفی کشور قانون تجارت قانون ثبت اسناد و املاک طرح اصلاح ماده (۱) قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی مصوب ۲۰ آذر ۱۳۹۰ طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری‌کنندگان با رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی طرح قانون حمایت و رسیدگی به تخلفات حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی رأی وحدت رویه شماره ۸۶۷ هیأت عمومی دیوان عالی کشور طرح ملی هوش مصنوعی اصلاحات طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری با رژیم صهیونیستی طرح دو فوریتی صلاحیت رسیدگی محاکم جمهوری اسلامی ایران در خصوص جرایم بین‌الملل طرح اصلاح تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث رای وحدت رویه شماره ۸۶۲ هیات عمومی دیوان عالی کشور رای وحدت رویه شماره ۸۶۳ هیات عمومی دیوان عالی کشور رای وحدت رویه ۸۵۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور طرح تعیین تکلیف نیروهای شرکتی رای وحدت رویه شماره ۸۶۴ هیات عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۸ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۵۶ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۷۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور طرح الزام دولت به تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (متن مصوب مجلس) طرح تقویت نظام آموزش و پرورش آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۲ آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۳ رأی وحدت رویه شماره ۸۵۷ هیات عمومی دیوان عالی کشور لایحه اصلاح ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری طرح الحاق موادی به قانون حمایت از خانواده در راستای ارتقای کرامت زنان قانون کار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره الزام دادگاه به ارجاع امر کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری واقع در همان حوزه قضایی قانون راجع به ثبت شرکت ها مصوب ۱۳۱۰ با اصلاحات بعدی نظریه مشورتی درخصوص امکان استفاده کارکنان دستگاه قضا از مرخصی استعلاجی ساعتی قانون تجارت الکترونیکی نظریه مشورتی درباره فرض کشف ترنس بودن یکی از زوجین پس از عقد نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رسیدگی به شکایات ناشی از عدم صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شورای رقابت کدام جرایم غیر عمدی ناشی از کار در صلاحیت دادگاه صلح است؟ ابطال بخشنامه رئیس کل دادگستری گیلان درباره محدود کردن استعلامات مربوط به تلفن ابطال مصوبه هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با موضوع تعیین امتیاز به ازای تأهل و داشتن فرزند متقاضیان عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها ابطال بخشنامه دادگستری استان اردبیل درباره خودداری از ثبت دعاوی‌ای که بهای خواسته آنها به شکل غیرواقعی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان تقویم شده باشد ابطال قسمتی از مقررات اشتغال نیروی انسانی بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی قانون نظارت بر رفتار قضات قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ قانون مدنی قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور نظریه مشورتی درباره امکان مطالبه دیه توسط اتباع غیرمجاز نظریه مشورتی درباره اعتبار نشانی مندرج در قرارداد برای ابلاغ اخطارهای مربوط به دعاوی راجع به قرارداد اعطای تسهیلات قانون جدید شورای حل اختلاف و تشکیل دادگاه صلح مصوب ۱۴۰۲ قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۴۰۲ نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان توقیف و مسدودی شناسه ملی شرکت‌ها قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه ابطال قسمتی از بخشنامه سازمان امور مالیاتی درباره امکان ابلاغ اوراق مالیاتی به کارکنان شرکت‌ها ابطال بخشنامه دادگستری استان زنجان درخصوص ارجاع پرونده‌های مربوط به بررسی نوعیت زمین و اعتراض موضوع ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع به کمیسیون رفع تداخلات ابطال بخشنامه دادگستری خراسان شمالی با موضوع: ممنوعیت ارسال اظهارنامه توسط ادارات و بانک‌ها ابطال بخشنامه ممنوعیت ارسال اظهارنامه برای قضات دادگستری و مقامات دولتی ابطال بخشنامه دادگستری استان فارس درخصوص عدم پذیرش تمبرهای مالیاتی کاغذی ابطال قسمتی از دستورالعمل ارزیابی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ درباره ضوابط سنجش سلامت جسمی و روانی داوطلبان ابطال قسمتی از دستورالعمل تبدیل وضعیت ایثارگران درباره نحوه فعالیت این نیروها درصورت عدم تایید از سوی گزینش رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: قابلیت رسیدگی دیوان عدالت اداری به آرای صادره از ستاد مرکزی هیئت های واگذاری زمین قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی نظریه مشورتی درباره هزینه دادرسی و تمبر مالیاتی وکالت درخواست‌های صدور اجراییه چک عدم امکان استفاده نیروهای سابق شورای حل اختلاف از امتیازات اولویت استخدام در این شورا قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی مصوب ۱۳۵۴ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان نظریه مشورتی درخصوص مرجع صالح رسیدگی به دعاوی مربوط به آب چاه کشاورزی مرجع صالح رسیدگی به دعوای تعدیل نفقه نظریه مشورتی درخصوص نصب دستگاه ردیاب و GPS شنوددار زیر خودرو افراد ابطال مصوبه اخذ غرامت از پذیرفته‌شدگان انصرافی آزمون پذیرش دستیار تخصّصی ابطال مصوبه توسعه محدوده تردّدی خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار به سراسر استان سیستان و بلوچستان رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری: رسیدگی به اعتراض سازمان تأمین اجتماعی نسبت به آراء مراجع حل اختلاف کار، در صلاحیت دیوان عدالت اداری است نظریه مشورتی با موضوع: عدم امکان انعقاد قرارداد مشاوره حقوقی توسط دستگاه‌های اجرایی یا سازمان‌ها با کارآموزان وکالت ابطال ماده ۸ آیین‌نامه جامع مهمانی و انتقال دانشجویان درخصوص اخذ شهریه از دانشجویان دوره روزانه متقاضی مهمان و انتقال ابطال مقرره محدودیت سقف ثبت طلاق توسط دفترخانه‌ها عدم صلاحیت شوراهای حل اختلاف برای صدور گزارش اصلاحی درخصوص اموال غیرمنقول فاقد سند رسمی نظریه مشورتی درباره امکان سرپرستی کودکان غیرایرانی توسط متقاضیان ایرانی قانون مجازات اسلامی ( کتاب پنجم - تعزیرات ) مصوب ۱۳۷۵ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ (کتاب اول تا چهارم) قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی وحدت رویه شماره ۸۶۵ هیأت عمومی دیوان عالی کشور قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی مینمایند قانون تشدیدمجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن نظریه مشورتی درباره فرض تعیین تعدادی سکه به‌عنوان مهریه بدون تعیین نوع آن یک نظریه مشورتی درباره شرایط پرداخت نحله به زوجه رای وحدت رویه شماره ۸۶۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مبدا مرور زمان جرم ورشکستگی به تقصیر نظریه مشورتی با موضوع: تخلیه اماکن تجاری دارای حق سرقفلی نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تخلف انتظامی عدم تمرکز امور وکالتی نظر کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری درباره مبنای محاسبه جریمه‌های ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال 1398 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران نظریه مشورتی درباره مسموع بودن دعوای الزام فرد به صدور چک قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه نظریه مشورتی با موضوع: معیار استفاده شرکت‌های خصوصی از نماینده حقوقی رای وحدت رویه شماره ۸۵۵ هیات عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی با موضوع: مسموع بودن دعوای ابطال شرط اضافه نرخ سود تسهیلات و استرداد مبلغ اضافی اظهارنظر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کلیات لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع قانون مبارزه با قاچاق انسان قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۰ نظر کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری درباره شمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل بر سردفتران و مسئولان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیرمجاز می نمایند رأی وحدت رویه شماره ۸۶۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی درخصوص مرجع صالح رسیدگی به آسیب بدنی اتباع خارجی فاقد پروانه کار در حادثه ناشی از کار قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ قانون افراز و فروش املاک مشاع نظریه مشورتی درباره فرض عدم ذکر حق توکیل به غیر در وکالت در طلاق اعطا‌شده به زوجه قانون مسئولیت مدنی نظریه مشورتی درباره نحوه طرح دعوای اعسار در فرض وجود محکومیت‌های متعدد با محکوم‌له واحد نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دعوای استرداد جهیزیه قانون صدور چک با اصلاحات بعدی قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری نظریه مشورتی درباره قطع عامدانه و بدون مجوز درختان قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نظریه مشورتی درخصوص میزان مسئولیت امضاکنندگان چک صادره از حساب مشترک اداره کل حقوقی قوه قضاییه: رسیدگی به بزه تغییر کاربری غیرمجاز، از صلاحیت دادگاه صلح خارج است یک نظریه مشورتی درباره تعلیق سردفترانی که نبست به آنها دادنامه غیرقطعی کیفری و قرار جلب به دادرسی صادر می‌شود نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره بازماندگان سردفتران و دفتریاران که پس از فوت پدر دارای شرایط دریافت مستمری می‌شوند قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ نظریه مشورتی درباره شرایط تحقق ربای قرضی در پرونده‌های مرتبط با فروش وام نظریه مشورتی درباره آنی یا مستمر بودن جرم ورشکستگی به تقصیر رای وحدت رویه شماره ۸۶۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۱ لایحه اختیار دولت در تغییر ساعت رسمی کشور و تعیین ساعات کار کارکنان رای وحدت رویه ۸۵۸ هیات عمومی دیوان عالی کشور طرح استفساریه تبصره ۱ ماده ۱ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها نظریه مشورتی درباره شرایط ربای قرضی و ربای معاملی طرح تقویت پول ملی و سرمایه‌گذاری برای تولید قانون امورحسبی نظریه اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان اشتغال همزمان به عنوان کارآموز وکالت و کارمند دولت طرح ارتقای خدمات حقوقی و قضایی طرح اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری نظریه مشورتی درباره عدم شمول قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره بر تلویزیون‌های مجهز به رسیور داخلی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه در خصوص دعوای الزام به ثبت واقعه ازدواج طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و دولت‌ها یا نهادهای بیگانه در کشور عدم صلاحیت دادگاه صلح برای صدور اجراییه چک قانون جرم سیاسی نظریه مشورتی درخصوص نحوه مطالبه خسارات دادرسی ضمن درخواست صدور دستور تخلیه چند نظریه مشورتی درباره استرداد جهیزیه آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال 1399 نظریه مشورتی درباره امکان توقیف مزایایی غیرمستقیم محکوم‌علیه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ قانون پیش فروش ساختمان قانون اجرای احکام مدنی طرح حذف رای ممتنع از فرایند رسیدگی‌ها و رای‌گیری مجلس طرح اصلاح تبصره ( ۲) ماده ( ۱۲ ) قانون دیوان عدالت اداری لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی