طرح ارتقای خدمات حقوقی و قضایی

مقدمه (دلایل توجیهی)

در راستای اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه و به منظور ارتقای کیفیت خدمات حقوقی و قضایی و دستیابی به نظام حقوقی کارآمدتر از طریق هوشمندسازی و ارتقای سامانه‌های قوه قضاییه، قضازدایی و استفاده از روش‌های جایگزین و همچنین پیشگیری از وقوع جرم، طرح ذیل تقدیم می‌شود:

عنوان طرح: طرح ارتقای خدمات حقوقی و قضایی

اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

ماده ۱ ـ یک ماده به عنوان ماده (۵۰۶) مکرر (۱) به شرح زیر به قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب /۱۳۷۹/۱/۲۱ الحاق می‌شود:

ماده ۵۰۶ مکرر (۱) ـ قوه قضاییه مکلف است ظرف یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، با همکاری داوران امور اقتصادی و دارایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از طریق اتصال به پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان و بانکهای اطلاعاتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان‌های امور مالیاتی کشور، ثبت احوال کشور، گمرک کشور، تأمین اجتماعی و بهزیستی کشور، صندوق بازنشستگی کشوری، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار و دیگر مراجع و نهادهای دارای اطلاعات راجع به اموال و دارایی‌ها امکان سنجش تمکن مالى اشخاص مدعی اعسار  را فراهم کند.

ماده ۲ ـ یک ماده به عنوان ماده (۵۰۶) مکرر (۲) به شرح زیر به قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب/۱۳۷۹/۱/۲۱ الحاق می‌شود:

ماده ۵۰۶ مکرر (۲) ـ یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون ادعای اعسار از هزینه دادرسی منحصراً ضمن درخواست اعم از این که مربوط به مرحله نخستین رسیدگی باشد و یا مراحل تجدید نظر یا فرجام خواهی قابل طرح است. در صورت طرح این ادعا، تمکن مالى شخص مدعی توسط سامانههای قوه قضائیه به صورت خودکار و بدون رسیدگی قضایی بررسی و نتیجه اعم از پذیرش یا رد کلی یا نسبی ادعای اعسار بلافاصله به مدعی ابلاغ می‌شود. نتیجه سامانه در مواردی که موضوع ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی یا هزینه اعتراض یا تجدیدنظرخواهی به قرار باشد قطعی است و در دعاوی مالی در صورتی که نتیجه بررسی توسط سامانه تمکن مالی مدعی اعسار باشد، وی مکلف است ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ نتیجه، نسبت به پرداخت هزینه دادرسی به میزانی که معسر شناخته نشده است اقدام کند یا می‌تواند به نتیجه سنجش تمکن مالی اعتراض نماید. در غیر این صورت دادگاه بدون تشکیل جلسه قرار رد دادخواست صادر می‌کند. این قرار قطعی است. در صورت اعتراض به نتیجه دادگاه مکلف است ظرف یک هفته و بدون الزام به حضور طرفین به اعتراض رسیدگی و رأی مقتضی صادر کند. رأی دادگاه قطعی است. اعتراض به نتیجه سنجش تمکن مالی تنها توسط مدعی اعسار امکان‌پذیر است.

تبصره ۱ ـ رسیدگی به اعتراض نسبت به نتیجه سامانه در مورد اعسار از هزینه تجدید نظرخواهی یا فرجام خواهی شعبه هم عرض دادگاهی است که رأی مورد درخواست تجدید نظر یا فرجام را صادر کرده است.

تبصره ۲ ـ کلیه اشخاص حقیقی حقوقی و تجار با ارائه تضمین مناسب و کافی برای پرداخت هزینه دادرسی در مهلت پرداخت هزینه دادرسی به صورت موقت از پرداخت هزینه دادرسی معاف می‌شوند.

تبصره ۳ ـ آیین‌نامه اجرایی موضوع این ماده و ماده قبل مشتمل بر مواردی از قبیل نحوه سنجش تمکن مالی از طریق بررسی مواردی مانند میزان اموال منقول و غیر منقول و تراکنشهای ،بانکی نوع و میزان تضمین در مورد معافیت موقت از پرداخت هزینه دادرسی و رسیدگی به اعتراض نسبت به رد ادعای اعسار ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد.

ارتقای نظارت بر رانندگان پرخطر

ماده ۳ ـ به منظور جلوگیری از رفتارهای پرخطر رانندگی و کهن هزینه از طریق کاهش تصادفات رانندگی، وزارت دادگستری مکلف است با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور آیین‌نامه نظارت و جریمه رانندگان پرخطر مشتمل بر مواردی از قبیل تعریف و درجه‌بندی رانندگان پرخطر مبتنی بر تعدد و تکرار تخلفات مندرج در جدول ماده (۷) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب (۱۳۸۹) و همچنین تعدد و تنوع حوادث رانندگی منجر به خسارت بدنی نحوه نظارت بر رانندگان پرخطر از طریق نصب ابزارهای نظارتی از قبل دوربین ثبت وقایع و سرعت‌سنج با هزینه راننده مدت زمان ضبط گواهینامه تا دو سال و میزان جریمه های معدن مربوط از ۰.۱ درصد تا ۵ درصد دیه کامل را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.

الزام غیر قضایی به فک پلاک خودرو

ماده ۴ ـ فراجا مکلف است در صورت درخواست مالک رسمی هر نوع وسیله نقلیه موتوری دارای بلاک نسبت به توقیف و فک پلاک آن بدون نیاز به دستور قضایی اقدام کند. در صورتی‌که متصرف وسیله نقلیه بنا بر اظهار ملک رسمی، منتقل‌الیه بلاواسطه باشد و سند مالکیت وسیله نقلیه را ارائه دهد یا بنا بر سلسله وکالت‌ها دارای وکالت تعویض پلاک معتبر یا منقضی از مالک رسمی باشد و سند مالکیت وسیله نقلیه را ارائه دهد و یا در سامانه نقل و انتقال الکترونیک موضوع جزء (۴) بند (ک) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور عملی حقوقی دائر بر مالکیت وی ثبت شده باشد، فراجا مکلف است سند رسمی مالکیت وسیله نقلیه را به نام متصرف وسیله نقلیه صادر ان پاک وی را بر روی وسیله نقلیه نصب کند.

رفع توقیف از وسیله نقلیه منوط به انصراف مالک رسمی از خواست تک پلاک پیش از اجرای آن با نصب پلاک جدید و یا دستور مقام قضایی صالح است. در مورد وسیله نقلیه با مالکیت مشاعی اجرای حکم این ماده منوط به درخواست تمام مالکان است آیین‌نامه اجرایی این ماده و تبصره آن ظرف سه ماه از لازم‌الاجرا شدن قانون توسط فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری تدوین و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

تبصره ـ در صورت عدم تعویض پلاک وسیله نقلیه پس از ده روز از ثبت درخواست فک پلاک، تا زمان انصراف مالک رسمی از درخواست فک پلاک یا انجام تعویض پلاک و یا دستور مقام قضایی صالح انجام اقدامات زیر الزامی است:

الف ـ ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موظف است از تخصیص سهمیه سوخت به وسیله نقلیه خودداری کند.

ب ـ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از بیمه کردن وسیله نقلیه برای مدت بیش از ۳ ماه پس از اتمام اعتبار بیمه آن جلوگیری نماید و علت محدودیت را به بیمه‌کننده اطلاع دهد. پس از گذشت مدت مذکور، میزان حق بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه به میزان پنجاه درصد افزایش خواهد یافت و کلیه تخفیفات تعلق گرفته به وسیله نقلیه تا زمان تعویض پلاک آن قابل استفاده نخواهد بود. این میزان افزایش حق بیمه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌گردد.

پ ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است از ثبت وکالت‌نامه کاری یا فروش در خصوص وسیله نقلیه جلوگیری نماید.

ت ـ وزارت کشور موظف است از تمدید بیش از ۳ ماه اعتبار معاینه فنى وسیله نقلیه جلوگیری نماید.

فراجا موظف است مراتب ثبت درخواست فک پلاک، انصراف مالک رسمی از درخواست فک پلاک یا انجام تعویض پلاک و یا دستور مقام قضایی صالح مبنی بر توقف محدودیت را به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت کشور اعلام نماید.

افزایش تبعات متواری شدن محکومان

ماده ۵ ـ به منظور تسریع در اجرای احکام محکومان کیفری و محکومان موضوع قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که اجرای حکم در مورد آنها منتهی به صدور دستور جلب شده و همچنین در جهت تسهیل دسترسی به متهمان جرائم مستوجب حد و قصاص و جرائم تعزیری درجه پنج و بالاتر که صدور حکم جلب منتهی به دسترسی به ایشان نشده است و زندانیانی که مرتکب غیبت از مرخصی یا فرار از زندان شده‌اند، حسب مورد مقام قضایی رسیدگی‌کننده و قاضی اجرای احکام می‌تواند دستور دهد شخص از تمام یا بخشی از خدمات به شرح ذیل محدود شود:

الف – خدمات بانکی از قبیل دسترسی به وجوه در کلیه حساب‌ها و کارت‌های و دریافت تسهیلات بانکی؛

ب ـ خدمات ثبت رسمی از قبیل کلیه خدمات قابل ارائه از طریق دفاتر اسناد رسمی؛

پ ـ خدمات ارتباطی و مخابراتی از قبیل تبادل داده از طریق تلفن همراه به جز دریافت ابلاغ‌های قضایی؛

ت ـ خدمات الکترونیکی انتظامی از قبیل صدور و تمدید گذرنامه خروج از کشور و صدور گواهینامه رانندگی؛

ث ـ خدمات سازمان ثبت احوال کشور به غیر از مواردی که خدمات به همسر و فرزندان شخص ارائه می‌شود از قبیل صدور و تعویض اسناد هویتی برای شخص؛

ج ـ خدمات حمل و نقل از قبیل سفر از طریق هواپیما و قطار.

حق دادخواهی و بهره‌مندی از خدمات قضایی، خدمات درمانی، شرکت در انتخابات، اذن در ازدواج و ثبت آن، اجازه خروج از کشور زوجه و فرزندان و مواردی که اعمال محرومیت به تشخیص مقام قضایی موجب تضییع غیر قابل جبران حقوق اشخاص ثالث می‌شود از شمول این مقرره خارج است. با مراجعت زندانی یا جلب وی و یا چنانچه به هر جهت دستور جلب و اجرای حکم یا اجراییه منتفی یا متوقف شود حسب مورد مقام قضایی رسیدگی‌کننده یا قاضی اجرای احکام موظف است محرومیتهای مذکور را فوراً رفع اثر کند.

تبصره ۱ ـ هرگاه موضوع اجرائیه خارج از موارد مندرج در ماده (۱) قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی باشد و محکوم‌علیه پس از گذشت یک ماه از تاریخ صدور اجرائیه همچنان از انجام آن امتناع ورزد و برای انجام آن از سوی مقام قضایی یا محکوم‌له مهلتی به وی اعطاء نشود، مقام قضایی مذکور می‌تواند محرومیت‌های موضوع این ماده را تا زمان انجام مفاد اجرائیه اعمال کند.

تبصره ۲ ـ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مکلف است با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت احوال کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی، امکان اعمال محرومیت‌های موقت موضوع این ماده و رفع آن صورت برخط و آنی فراهم کند کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند و بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مکلف به رعایت محرومیت‌های اعلامی مقام قضایی هستند.

تخلف از این حکم موجب مجازات تعزیری محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش است.

هوشمندسازی فرایند دریافت‌ها و پرداخت‌های مبالغ محکومیت‌های مالی

ماده ۶ ـ قوه قضاییه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان تعزیرات حکومتی مکلفند نسبت به درج کلیه اطلاعات محکومیت‌های مالی از قبیل محکوم‌به و رد مال ریالی، ارزی یا سکه، ضرر و زیان ناشی از جرم، دیه و جزای نقدی، در قالب یک جدول در ذیل تمامی دادنامه‌های صادره و اسناد رسمی لازم‌الاجرا اقدام نمایند به نحوی که محاسبه مبلغ نهایی قابل پرداخت به صورت خودکار و بدون نیاز به مداخله عامل انسانی انجام شده و پرداخت برخط تمام یا قسمتی از مبالغ از سوی محکوم علیه و متعهد و واریز مبلغ به حساب محکوم‌له، متعهدله و حساب‌های دولت بدون نیاز به هرگونه مراجعه حضوری انجام شود.

کاهش پرونده‌های واخواهی و اطاله دادرسی

ماده ۷ ـ ارائه خدمات تعویض کارت ملی، ثبت هرگونه سند در دفاتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق ثبت شرکت و تغییرات آن در ادارات ثبت شرکت‌ها، صدور و تمدید گواهینامه رانندگی، تشکیل پرونده مالیاتی و ارائه درخواست به مراجع غیرقضایی از قبیل شعب سازمان تعزیرات حکومتی، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی، هیأت‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی، هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون‌های موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری و کمیسیون ماده (۱۲) قانون زمین شهری، منوط به عضویت شخص خدمت‌گیرنده در «سامانه ثبت‌نام الکترونیک قوه قضائیه (ثنا)» و فقدان ابلاغیه قضایی مشاهده نشده است. مراجع ارائه خدمات مذکور موظف‌اند قبل از ارائه خدمات، وضعیت عضویت خدمت‌گیرنده در سامانه ثنا و فقدان ابلاغیه مشاهده نشده را از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه استعلام کنند. چنانچه عضویت متقاضی دریافت خدمات فوق در سامانه ثنا به تشخیص مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ممکن نباشد، دریافت خدمت با تأیید این مرکز بلامانع است. مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه موظف است امکان استعلام بر خط و آنی موضوع این تبصره را برای ارائه دهندگان خدمات مذکور از قبیل بانکها دفاتر اسناد رسمی و دفتر خدمات الکترونیک انتظامی فراهم سازد. اجرای این ماده منوط به فراهم شدن امکان استعلام بر خط و آنی موضوع این ماده از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه است.

فراهم‌سازی امکان برداشت آنی و برخط دارایی محکومان مالی

ماده ۸ ـ بانک مرکزی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف‌اند امکان استعلام برخط و آنی وضعیت مالی مدعیان اعسار یا ورشکستگی و اشخاص محکوم علیهم، بدهکاران در دوایر اجرای ثبت و در صورت لزوم توقیف و برداشت محکوم به و بدهی پرونده‌های اجرای ثبت را از طریق سامانه هوشمند استعلامات مالی (سهام) حسب مورد برای مقام قضائی صالح و دوایر اجرای ثبت فراهم نماید. تبادل اطلاعات داده با سایر دستگاه‌ها بر اساس قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی (مصوب ۱۴۰۱) انجام خواهد گشت. تمام مراجعی که به هر نحو اطلاعاتی در مورد اموال این اشخاص دارند مکلفند کلیه اطلاعات خود در مورد اموال فعلی و قبلی متعلق به اشخاص مذکور، بدهی، جریمه یا حقوق دولتی راجع به آن اموال، تغییرات راجع به آن اموال و هر نوع نقل و انتقال بعدی راجع به آن اموال، اموالی که بعد از استعلام اولیه به شخص مذکور منتقل شده است و همچنین امکان توقیف، رفع توقیف و برداشت آنها را به صورت برخط و آنی از طریق سامانه مذکور وفق قوانین و مقررات در اختیار قوه قضائیه قرار دهند.

تصویربرداری توسط ضابطان دادگستری

ماده ۹ ـ بند ث ماده ۱۰۳ قانون برنامه هفتم پیشرفت به صورت دائمی تنفیذ می‌شود سازمان برنامه و بودجه موظف است به منظور اجرای مفاد این ماده، علاوه بر سقف اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سنواتی (ذکر شده در بند مذکور) از محل درآمدهای حاصل از مواد ۳ و ۴ این قانون بودجه لازم را سالانه به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اختصاص دهد.

شفافیت اختیاری اموال و دارایی مسئولان

ماده ۱۰ ـ قوه قضائیه موظف است امکان انتشار عمومی فهرست دارایی‌های ثبت شده افراد مشمول قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۹۴ را به تقاضای ایشان و همسر و فرزندان آنها فراهم کند. همچنین این قوه مکلف است سامانه دارایی مقامات مسئول موضوع قانون مذکور را به نحوی اصلاح نماید که اسامی افرادی که اطلاعات ناظر به دارایی‌های خود دارایی‌های همسر و فرزندان تحت تکفلشان و در این سامانه ثبت کرده‌اند به همراه آخرین تاریخ ثبت یا به روزرسانی عنوان شغلی و نیز سازمان و محل خدمت ایشان به صورت عمومی منتشر شود. اسامی افراد دارای مشاغل با ملاحظات امنیتی به تشخیص شورای امنیت کشور از این حکم مستثنی است.

ارسال ابلاغیه ممنوع الخروجی

ماده ۱۱ ـ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است به منظور حفظ حقوق شهروندان و تسهیل فعالیت کارآفرینان و ارتباطات بین المللی حوزه کسب و کار در تمامی موارد ممنوعیت خروج اشخاص از کشور، همزمان با اعمال ممنوعیت خروج، ابلاغیه آن را به همراه درج اطلاعات مرجع درخواست‌کننده و علت ممنوع‌الخروجی از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضائیه برای شخص ارسال کند. مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مکلف است امکان استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی جهت ابلاغ ممنوع الخروجی را برای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراهم آورد. از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این ماده، اجرای ممنوعیت خروج از کشور توسط فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مورد اشخاصی که دارای حساب کاربری در سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضائیه هستند، منوط به ارسال ابلاغیه در حساب کاربری شخص مورد نظر در سامانه مذکور می‌باشد.

تبصره ـ مصادیق مورد نظر در بند (۳) ماده (۱۶) قانون گذرنامه اصلاحی ۳ /۱۳۶۲/۸ به تشخیص مقامات قضائی و افرادی که دستور دستگیری آنها در مبادی ورودی و خروجی کشور از سوی مراجع قضائی صادر می‌شود، از شمول مقررات این ماده مستثنی است.

ارتقای سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضائیه

ماده ۱۲ ـ به منظور ساماندهی کلیه اطلاع رسانی‌ها و ابلاغ‌های غیرقضایی و قضایی، قوه قضائیه موظف است اوراق قضایی و لوایح تقدیمی را با رعایت الزامات زیر از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضائیه به ذینفعان ابلاغ نماید.

۱ ـ در صورت وجود وکیل در پرونده ابلاغ‌های ارسالی به وکیل به صورت همزمان به موکل نیز ارسال شود؛

۲ ـ دادخواست، شکواییه، درخواست لایحه و اظهارنامه ارسالی توسط وکیل یا وکلا به صورت خودکار به موکل یا موکلین وی نیز ارسال شود؛

۳ ـ علاوه بر ابلاغ حضوری در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، ابلاغیه به سامانه ابلاغ شخص نیز ارسال شود. تاریخ ابلاغ حضوری در زندان،ها و بازداشتگاه،ها ملاک تعیین مواعد قانونی است؛

۴ ـ پس از عضویت شخص در سامانه ثبت‌نام الکترونیکی (ثنا)، تمامی ابلاغیه‌های سابق در حساب کاربری شخص در سامانه ابلاغ قرار داده شود؛

۵ ـ کلیه آرای صادره از مراجع حقوقی، کیفری و اداری اعم از دادسراها، محاکم بدوی و تجدید نظر، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان قضایی نیروهای مسلح و شوراهای حل اختلاف شامل حکم و قرار به جز قرار تامین خواسته و احکام جرایم منافی عفت و جرایم علیه امنیت کشور، بلافاصله پس از صدور به صورت خودکار از طریق سامانه ابلاغ به کلیه ذی‌نفعان ابلاغ شود.

بانک قوانین
طرح ارتقای خدمات حقوقی و قضایی قانون تجارت الکترونیکی قانون مبارزه با قاچاق انسان قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۴۰۲ قانون صدور چک با اصلاحات بعدی قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۰ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۱ قانون اجرای احکام مدنی آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال 1398 طرح اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری رای وحدت رویه شماره ۸۵۵ هیات عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی با موضوع: معیار استفاده شرکت‌های خصوصی از نماینده حقوقی رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری: رسیدگی به اعتراض سازمان تأمین اجتماعی نسبت به آراء مراجع حل اختلاف کار، در صلاحیت دیوان عدالت اداری است قانون امورحسبی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دعوای استرداد جهیزیه نظریه مشورتی درباره امکان سرپرستی کودکان غیرایرانی توسط متقاضیان ایرانی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره بازماندگان سردفتران و دفتریاران که پس از فوت پدر دارای شرایط دریافت مستمری می‌شوند قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ نظریه مشورتی درباره آنی یا مستمر بودن جرم ورشکستگی به تقصیر نظریه مشورتی درباره مسموع بودن دعوای الزام فرد به صدور چک نظریه مشورتی درباره نحوه طرح دعوای اعسار در فرض وجود محکومیت‌های متعدد با محکوم‌له واحد عدم صلاحیت شوراهای حل اختلاف برای صدور گزارش اصلاحی درخصوص اموال غیرمنقول فاقد سند رسمی نظریه مشورتی درباره فرض تعیین تعدادی سکه به‌عنوان مهریه بدون تعیین نوع آن ابطال قسمتی از دستورالعمل تبدیل وضعیت ایثارگران درباره نحوه فعالیت این نیروها درصورت عدم تایید از سوی گزینش قانون نظارت بر رفتار قضات نظریه مشورتی درخصوص میزان مسئولیت امضاکنندگان چک صادره از حساب مشترک عدم صلاحیت دادگاه صلح برای صدور اجراییه چک نظریه مشورتی درباره قطع عامدانه و بدون مجوز درختان نظریه مشورتی درخصوص نحوه مطالبه خسارات دادرسی ضمن درخواست صدور دستور تخلیه اداره کل حقوقی قوه قضاییه: رسیدگی به بزه تغییر کاربری غیرمجاز، از صلاحیت دادگاه صلح خارج است قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیرمجاز می نمایند نظریه مشورتی درباره شرایط تحقق ربای قرضی در پرونده‌های مرتبط با فروش وام یک نظریه مشورتی درباره شرایط پرداخت نحله به زوجه نظریه مشورتی درباره شرایط ربای قرضی و ربای معاملی نظریه مشورتی با موضوع: عدم امکان انعقاد قرارداد مشاوره حقوقی توسط دستگاه‌های اجرایی یا سازمان‌ها با کارآموزان وکالت نظریه مشورتی درخصوص نصب دستگاه ردیاب و GPS شنوددار زیر خودرو افراد ابطال مصوبه اخذ غرامت از پذیرفته‌شدگان انصرافی آزمون پذیرش دستیار تخصّصی ابطال قسمتی از دستورالعمل ارزیابی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ درباره ضوابط سنجش سلامت جسمی و روانی داوطلبان یک نظریه مشورتی درباره تعلیق سردفترانی که نبست به آنها دادنامه غیرقطعی کیفری و قرار جلب به دادرسی صادر می‌شود نظریه اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان اشتغال همزمان به عنوان کارآموز وکالت و کارمند دولت نظریه مشورتی با موضوع: مسموع بودن دعوای ابطال شرط اضافه نرخ سود تسهیلات و استرداد مبلغ اضافی نظریه مشورتی درباره فرض عدم ذکر حق توکیل به غیر در وکالت در طلاق اعطا‌شده به زوجه ابطال ماده ۸ آیین‌نامه جامع مهمانی و انتقال دانشجویان درخصوص اخذ شهریه از دانشجویان دوره روزانه متقاضی مهمان و انتقال طرح استفساریه تبصره ۱ ماده ۱ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و دولت‌ها یا نهادهای بیگانه در کشور ابطال مقرره محدودیت سقف ثبت طلاق توسط دفترخانه‌ها ابطال مصوبه توسعه محدوده تردّدی خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار به سراسر استان سیستان و بلوچستان ابطال بخشنامه دادگستری استان فارس درخصوص عدم پذیرش تمبرهای مالیاتی کاغذی رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: قابلیت رسیدگی دیوان عدالت اداری به آرای صادره از ستاد مرکزی هیئت های واگذاری زمین قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب رای وحدت رویه شماره ۸۶۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی مصوب ۱۳۵۴ لایحه اختیار دولت در تغییر ساعت رسمی کشور و تعیین ساعات کار کارکنان قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی قانون تشدیدمجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز نظر کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری درباره شمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل بر سردفتران و مسئولان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رای وحدت رویه ۸۵۸ هیات عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی درباره امکان توقیف مزایایی غیرمستقیم محکوم‌علیه نظر کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری درباره مبنای محاسبه جریمه‌های ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مبدا مرور زمان جرم ورشکستگی به تقصیر لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ چند نظریه مشورتی درباره استرداد جهیزیه نظریه مشورتی درخصوص مرجع صالح رسیدگی به آسیب بدنی اتباع خارجی فاقد پروانه کار در حادثه ناشی از کار نظریه مشورتی درباره عدم شمول قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره بر تلویزیون‌های مجهز به رسیور داخلی رأی وحدت رویه شماره ۸۶۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۵ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رای وحدت رویه شماره ۸۶۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور طرح اصلاح تبصره ( ۲) ماده ( ۱۲ ) قانون دیوان عدالت اداری قانون جدید شورای حل اختلاف و تشکیل دادگاه صلح مصوب ۱۴۰۲ قانون افراز و فروش املاک مشاع قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی مینمایند نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تخلف انتظامی عدم تمرکز امور وکالتی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه در خصوص دعوای الزام به ثبت واقعه ازدواج قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر اظهارنظر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کلیات لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال 1399 رای وحدت رویه شماره ۸۶۲ هیات عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی درباره اعتبار نشانی مندرج در قرارداد برای ابلاغ اخطارهای مربوط به دعاوی راجع به قرارداد اعطای تسهیلات ابطال بخشنامه ممنوعیت ارسال اظهارنامه برای قضات دادگستری و مقامات دولتی ابطال قسمتی از بخشنامه سازمان امور مالیاتی درباره امکان ابلاغ اوراق مالیاتی به کارکنان شرکت‌ها ابطال بخشنامه دادگستری استان اردبیل درباره خودداری از ثبت دعاوی‌ای که بهای خواسته آنها به شکل غیرواقعی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان تقویم شده باشد ابطال بخشنامه رئیس کل دادگستری گیلان درباره محدود کردن استعلامات مربوط به تلفن عدم امکان استفاده نیروهای سابق شورای حل اختلاف از امتیازات اولویت استخدام در این شورا کدام جرایم غیر عمدی ناشی از کار در صلاحیت دادگاه صلح است؟ ابطال مصوبه هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با موضوع تعیین امتیاز به ازای تأهل و داشتن فرزند متقاضیان عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها ابطال بخشنامه دادگستری استان زنجان درخصوص ارجاع پرونده‌های مربوط به بررسی نوعیت زمین و اعتراض موضوع ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع به کمیسیون رفع تداخلات نظریه مشورتی درباره فرض کشف ترنس بودن یکی از زوجین پس از عقد قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان طرح حذف رای ممتنع از فرایند رسیدگی‌ها و رای‌گیری مجلس نظریه مشورتی با موضوع: تخلیه اماکن تجاری دارای حق سرقفلی قانون پیش فروش ساختمان قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری قانون نظام صنفی کشور رای وحدت رویه ۸۵۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۲ رأی وحدت رویه شماره ۸۷۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی وحدت رویه شماره ۸۶۷ هیأت عمومی دیوان عالی کشور ابطال قسمتی از مقررات اشتغال نیروی انسانی بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی نظریه مشورتی درباره هزینه دادرسی و تمبر مالیاتی وکالت درخواست‌های صدور اجراییه چک ابطال بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص تعجیل سنواتی موضوع قانون جوانی جمعیت قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نظریه مشورتی درخصوص امکان استفاده کارکنان دستگاه قضا از مرخصی استعلاجی ساعتی ابطال مقرره ممنوعیت شرکت اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در فراخوان‌های سایر مؤسسات نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان توقیف و مسدودی شناسه ملی شرکت‌ها رای وحدت رویه شماره ۸۶۳ هیات عمومی دیوان عالی کشور ابطال مقرره‌ای که به سازمان دامپزشکی اختیار می‌داد رأساً نسبت به تعلیق یا ابطال پروانه واحدهای متخلف اقدام کند ابطال بخشنامه دادگستری خراسان شمالی با موضوع: ممنوعیت ارسال اظهارنامه توسط ادارات و بانک‌ها قانون مجازات اسلامی ( کتاب پنجم - تعزیرات ) مصوب ۱۳۷۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قانون مدنی قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ (کتاب اول تا چهارم) مرجع صالح رسیدگی به دعوای تعدیل نفقه نظریه مشورتی درباره امکان مطالبه دیه توسط اتباع غیرمجاز نظریه مشورتی درخصوص مرجع صالح رسیدگی به دعاوی مربوط به آب چاه کشاورزی نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره الزام دادگاه به ارجاع امر کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری واقع در همان حوزه قضایی نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رسیدگی به شکایات ناشی از عدم صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شورای رقابت مخالفت هیات تخصصی دیوان عدالت اداری با ابطال بخشنامه درجه‌بندی حوزه‌های ثبتی برای اشتغال پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری قانون تجارت قانون ثبت اسناد و املاک طرح اصلاح ماده (۱) قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی مصوب ۲۰ آذر ۱۳۹۰ طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری‌کنندگان با رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی طرح قانون حمایت و رسیدگی به تخلفات حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی طرح ملی هوش مصنوعی اصلاحات طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری با رژیم صهیونیستی طرح دو فوریتی صلاحیت رسیدگی محاکم جمهوری اسلامی ایران در خصوص جرایم بین‌الملل طرح اصلاح تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث طرح تعیین تکلیف نیروهای شرکتی رای وحدت رویه شماره ۸۶۴ هیات عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۸ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۵۶ هیأت عمومی دیوان عالی کشور طرح الزام دولت به تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (متن مصوب مجلس) طرح تقویت نظام آموزش و پرورش آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۳ رأی وحدت رویه شماره ۸۵۷ هیات عمومی دیوان عالی کشور لایحه اصلاح ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری طرح الحاق موادی به قانون حمایت از خانواده در راستای ارتقای کرامت زنان قانون کار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون راجع به ثبت شرکت ها مصوب ۱۳۱۰ با اصلاحات بعدی قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی قانون مسئولیت مدنی طرح تقویت پول ملی و سرمایه‌گذاری برای تولید قانون جرم سیاسی