ابطال مصوبه اخذ غرامت از پذیرفته‌شدگان انصرافی آزمون پذیرش دستیار تخصّصی

ابطال تبصره ۲ ذیل موضوع ۱ مصوبه نود و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصّصی مورخ ۱۴‍۰۲/۵/۱۷ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

شماره دادنامه: ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۱۳۹۹۸۹۴

تاریخ دادنامه: ۱۴۰۴/۶/۱۱

شماره پرونده: ۰۲۰۷۵۸۴

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای هاشم سرمدی

طرف شکایت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال تبصره ۲ ذیل موضوع ۱ مصوبه نود و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصّصی مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

گردش کار:

شاکی به موجب دادخواستی ابطال تبصره ۲ ذیل موضوع ۱ مصوبه نود و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصّصی مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که:

“اینجانب پذیرفته شده آزمون پذیرش دستیار تخصّصی ۱۴۰۲ در رشته بیهوشی دانشگاه تهران سهمیه آزاد می ‌باشم و به سبب استنکاف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران از دادنامه ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۱۳۴ [مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۰] هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال اخذ تعهّد از ضامنین استخدام رسمی/پیمانی/تودیع وثیقه ملکی پس از بیش از ۳ ماه تحصیل در رشته بیهوشی، از ادامه تحصیل بازماندم. لازم به ذکر است که به سبب عدم امکان تودیع تعهّد دوره دستیاری به سبب استنکاف فوق‌الذکر، دانشگاه تهران از اختصاص شماره دانشجویی و پرداخت حق الزحمه دوران دستیاری به اینجانب خودداری نمود.

شورای آموزش پزشکی و تخصّصی در مصوبه نود و نهمین نشست خود مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷ در تبصره ۲ ذیل موضوع ۱، دستیاران انصرافی در هر مرحله و دستیارانی که پس از قبولی در آزمون پذیرش دستیار تخصّصی ثبت نام ننمایند را ملزم به پرداخت غرامت نموده و این مصوبه ملاک عمل وزارت بهداشت می‌باشد.

در راستای روشن سازی موضوع موارد زیر را به نظر جنابعالی می رسانم:

اولاً، در هیچ یک از بندهای ۷ گانه ماده ۱ قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصّصی رشته های پزشکی مصوّب سال ۱۳۵۲ مجوّزی برای ملزم نمودن دستیاران تخصّصی به پرداخت غرامت به سبب انصراف از تحصیل یا عدم ثبت نام استنباط نمی ‌شود. بنابراین مصوبه موضوع دادخواست خارج از حدود اختیار شورای آموزش پزشکی و تخصّصی می‌ باشد.

ثانیاً، مستند به اصل عدم صلاحیت مقام اداری، شورای آموزش پزشکی و تخصّصی بدون مجوّز قانونی نمی‌تواند عملی انجام دهد.

ثالثاً، کلّیه دریافت ها و پرداخت های وزارتخانه ها، ادارات و سازمان های دولتی باید به موجب قانون باشد.

رابعاً، در مورد دستیاران تخصّصی قبول شده با سهمیه آزاد، مستند به لایحه قانونی اصلاح مواد هفت و هشت قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوّب سال ۱۳۵۸ و تبصره سوم ماده یک آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۷ موضوع لایحه قانونی اصلاح مواد ۷ و ۸ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوّب ۱۳۵۹، با توجه به برابر بودن طول مدّت تعهّد دستیاری تخصّصی با طول مدّت دوره آموزشی دستیاری، هر یک روز تحصیل یک دستیار تخصّصی برابر با یک روز خدمت وی برای دولت است. لذا در صورت قطع شدن دوره دستیاری در هر زمان و به هر دلیل، دستیار تخصّصی خدمات دولتی موظّف را تا آن زمان انجام داده است. لذا اخذ جریمه از دستیار تخصّصی به سبب انصراف از تحصیل یا عدم ثبت نام خلاف قانون بوده و همچنین مصداق «دارا شدن بلاوجه» است.

مآلاً اخذ هرگونه غرامت پس از انصراف یا عدم ثبت نام دستیار تخصّصی مصداق داراشدن بلاوجه است و در فرضی که وزارت بهداشت مدّعی ورود خسارت ناشی از انصراف یا عدم ثبت نام دستیار تخصّصی بوده، می‌بایست مبادرت به طرح دعوای مسیولیت مدنی در مراجع صالحه قضایی نماید و رأساً نمی‌تواند دستیار تخصّصی را ملزم به پرداخت غرامت کند.

النهایه با توجه به موارد فوق ابطال تبصره ۲ ذیل موضوع ۱ مصوبه نود و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصّصی مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷ مورد استدعا است.”

متن مقرره مورد شکایت

“نود و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصّصی مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷

موضوع ۱:

تبصره ‌های الحاقی ذیل ماده ۲۸ مصوبات چهل و هفتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصّصی در خصوص دستیاران انصرافی:

…………………..

تبصره ۲:

تبصره الحاقی به موضوع ۱۱ هفتاد و سومین نشست شورا و ماده ۲۷ آیین‌نامه دستیاری مصوّب در چهل و هفتمین نشست شورا:

انصراف از تحصیل پذیرفته‌شدگان آزمون پذیرش دستیار تخصّصی در هر مرحله و یا عدم ثبت‌نام، مشمول پرداخت غرامت تحصیلی خواهند بود.

مقرّر گردید نحوه میزان و محاسبه غرامت تحصیلی و هزینه‌های انصراف براساس محاسبات سازمان برنامه و بودجه کشور انجام و پس از اعلام نظر معاونت‌های آموزشی و حقوقی، نهایی و ابلاغ می‌گردد.

موارد فوق مورد تأیید است.- معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصّصی – مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصّصی

رای صادره نود و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصّصی مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷ در مورد موضوع یک به شرح فوق صحیح است، به واحدهای مجری ابلاغ شود.- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس شورای آموزش پزشکی و تخصّصی”

در  پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل حقوقی، املاک و تنظیم مقرّرات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موجب لایحه شماره ۱۰۷/۴۱۷۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۸ توضیحاتی داده است که خلاصه آن به قرار زیر است: 

“وفق قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوّب سال ۱۳۶۷ تدوین و ارایه سیاست ها، تعیین خط مشی ها و نیز برنامه ریزی برای فعالیت های مربوط به تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی و تأمین بهداشت عمومی و ارتقاء سطح آن از طریق اجرای برنامه های بهداشتی و برنامه ریزی به منظور توزیع متناسب و عادلانه نیروی انسانی و سایر امکانات (آموزش پزشکی و تسهیلات بهداشتی- درمانی) کشور با تأکید اولویت برنامه های بهداشتی و رفع نیاز مناطق محروم و نیازمند، بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

همچنین برابر بند ۷-۱ سیاست های کلّی سلامت نیز تولیت نظام سلامت بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

به موجب قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصّصی رشته های پزشکی مصوّب سال ۱۳۵۲ تمامی اختیارات پذیرش دستیار تخصّصی بر عهده شورایی به نام شورای آموزش پزشکی و تخصّصی قرار گرفته است و شورای مذکور با توجه به اختیارات حاصله نسبت به تنظیم آیین نامه حاوی کلّیه ضوابط و مقرّرات تحصیل در مقطع تخصّص اقدام نموده است.

شایان ذکر است صدور رای دیوان عدالت اداری دایر بر ابطال تصمیم شورای آموزش پزشکی و تخصّصی دایر بر محرومیت یک ساله برای عدم مراجعه/انصراف دستیاران تخصّصی، موجب افزایش قابل توجه دستیاران انصرافی برای قبولی در رشته های با درآمد بالا و کشیک های کمتر در دانشگاه های مادر گردید و عملاً رشته های مورد نیاز کشور (رشته هایی که علی رغم کارایی و نیاز کشور به این رشته ها نسبت به رشته های پُر درآمد با کشیک کمتر تقاضای کمتری برای قبولی دارد) بدون متقاضی باقی مانده و بخش های درمانی بیمارستان ها خالی مانده است.

با بررسی های انجام شده، پیامدهای منفی اجرای این رای کاملاً مشهود بود، به این صورت که تعداد منصرفین از تحصیل در دو سال اخیر افزایش چشم گیری داشته و خارج شدن ۱/۴ از نیروهایی که به عنوان کادر درمانی بیمارستان های سراسر کشور هستند، باعث ایجاد معضلات عدیده ای در ارایه خدمات سلامت بالاخص در شهرهای محروم تر گردید. مضافاً به این که صدور مجوّز برای اجازه انتخاب رشته/ محل به پذیرفته شدگان مرحله اصلی که اکثر ایشان به دلیل عدم قبولی در رشته/ محل های پُر درآمد و بدون کشیک انصراف داده و یا ثبت نام ننموده اند، عامل دیگری جهت تمایل بیشتر دستیاران به انصراف از تحصیل و در نتیجه خالی ماندن ظرفیت های درمانی کشور شد.

بنابراین با توجه به مراتب فوق و رقابت تنگاتنگی که در ورود افراد به اکثر رشته ها در مقطع دستیاری وجود دارد، وزارت بهداشت در کنار اجرای قوانینی که در نهادهای بالادستی مصوّب شده، به دنبال اتّخاذ روش هایی است تا شایسته ترین افراد وارد نظام آموزش عالی سلامت کشور شوند. در راستای کاهش نرخ انصراف از پذیرش دستیار تخصّصی پزشکی و همچنین جلوگیری از تضییع امکان قبولی سایر متقاضیان پذیرش در دوره دستیاری و …. تمهیداتی در این خصوص پیش‌بینی شد که از آن جمله اخذ غرامت از دستیاران است.

با توجه به این که پذیرفته شدگان به شرط خدمت در مناطق مورد نیاز این وزارتخانه پذیرفته می شوند، انصراف ایشان نه تنها موجب مختل شدن در بخش های آموزشی کشور می گردد، بلکه کشور را در تأمین نیرو در مناطق محروم و مورد نیاز با مشکل مواجه می نماید. بنابراین انصراف از تحصیل دستیاران موجب اختلال در امر سلامت کشور می باشد. مضافاً به این که موجب تضییع حقوق سایر داوطلبان نیز می گردد که غرامت مذکور برای این وارد پیش بینی شده است.

پیرامون ادعای شاکی در خصوص این که به دلیل عدم تودیع سند تعهّد مجبور به انصراف شده است نیز علی رغم این که موضوع ارتباطی به خواسته وی ندارد، شایان ذکر است اولاً وی هیچ دلیل و مستندی برای اثبات ادّعای خود ارایه ننموده است. ثانیاً: تاکنون هیچ دستیاری به جهت عدم تودیع ضمانت ملزم و مجبور به انصراف از تحصیل نشده است.

از طرفی به موجب بند ۷ مصوّب جلسات ۴۳۰-۴۲۹ مورخ ۱۳۷۷/۷/۲۱ و ۱۳۷۷/۱/۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر وزارتخانه (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری) حسب نیاز و تشخیص خود اجازه یافته است درباره اخذ تعهّد خدمت یا لغو تعهّد دانشجویان تصمیم گیری کند.

دیوان عدالت اداری نیز در آراء متعدّدی اخذ تعهّد از دستیاران دوره های تخصّص و فوق تخصّص و تعیین میزان این تعهّدات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای آموزش پزشکی و تخصّصی را مورد تأیید قرار داده است. بر این اساس و با عنایت به این که تمامی اقدامات در خصوص پرونده حاضر وفق ضوابط و مقرّرات به عمل آمده است، صدور رای به رد شکایت مطروحه مورد تقاضا است.”

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۴/۶/۱۱ با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

با توجه به صلاحیت های تعیین شده در ماده ۱ قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصّصی رشته‌های پزشکی مصوّب سال ۱۳۵۲ برای شورای مزبور، تعیین غرامت تحصیلی از صلاحیت های شورای یادشده نیست و لذا تبصره ۲ ذیل موضوع ۱ مصوبه نود و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصّصی مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷ که براساس آن مقرّر شده است  انصراف از تحصیل پذیرفته‌شدگان آزمون پذیرش دستیار تخصّصی در هر مرحله و یا عدم ثبت‌ نام مشمول پرداخت غرامت تحصیلی خواهند بود، خارج از حدود اختیار مرجع تصویب‌کننده آن بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوّب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود. این رای براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوّب ۱۴۰۲/۲/۱۰) در رسیدگی و تصمیم‌ گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

احمدرضا عابدی – رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بانک قوانین
قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیرمجاز می نمایند نظریه مشورتی درباره شرایط تحقق ربای قرضی در پرونده‌های مرتبط با فروش وام یک نظریه مشورتی درباره شرایط پرداخت نحله به زوجه نظریه مشورتی درباره شرایط ربای قرضی و ربای معاملی نظریه مشورتی با موضوع: عدم امکان انعقاد قرارداد مشاوره حقوقی توسط دستگاه‌های اجرایی یا سازمان‌ها با کارآموزان وکالت ابطال مصوبه اخذ غرامت از پذیرفته‌شدگان انصرافی آزمون پذیرش دستیار تخصّصی ابطال قسمتی از دستورالعمل ارزیابی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ درباره ضوابط سنجش سلامت جسمی و روانی داوطلبان یک نظریه مشورتی درباره تعلیق سردفترانی که نبست به آنها دادنامه غیرقطعی کیفری و قرار جلب به دادرسی صادر می‌شود نظریه اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان اشتغال همزمان به عنوان کارآموز وکالت و کارمند دولت نظریه مشورتی با موضوع: مسموع بودن دعوای ابطال شرط اضافه نرخ سود تسهیلات و استرداد مبلغ اضافی نظریه مشورتی درباره فرض عدم ذکر حق توکیل به غیر در وکالت در طلاق اعطا‌شده به زوجه ابطال ماده ۸ آیین‌نامه جامع مهمانی و انتقال دانشجویان درخصوص اخذ شهریه از دانشجویان دوره روزانه متقاضی مهمان و انتقال طرح استفساریه تبصره ۱ ماده ۱ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و دولت‌ها یا نهادهای بیگانه در کشور ابطال مقرره محدودیت سقف ثبت طلاق توسط دفترخانه‌ها ابطال مصوبه توسعه محدوده تردّدی خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار به سراسر استان سیستان و بلوچستان ابطال بخشنامه دادگستری استان فارس درخصوص عدم پذیرش تمبرهای مالیاتی کاغذی رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: قابلیت رسیدگی دیوان عدالت اداری به آرای صادره از ستاد مرکزی هیئت های واگذاری زمین قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب رای وحدت رویه شماره ۸۶۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی مصوب ۱۳۵۴ لایحه اختیار دولت در تغییر ساعت رسمی کشور و تعیین ساعات کار کارکنان قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی قانون تشدیدمجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز نظر کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری درباره شمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل بر سردفتران و مسئولان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رای وحدت رویه ۸۵۸ هیات عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی درباره امکان توقیف مزایایی غیرمستقیم محکوم‌علیه نظر کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری درباره مبنای محاسبه جریمه‌های ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مبدا مرور زمان جرم ورشکستگی به تقصیر لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ چند نظریه مشورتی درباره استرداد جهیزیه نظریه مشورتی درخصوص مرجع صالح رسیدگی به آسیب بدنی اتباع خارجی فاقد پروانه کار در حادثه ناشی از کار نظریه مشورتی درباره عدم شمول قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره بر تلویزیون‌های مجهز به رسیور داخلی رأی وحدت رویه شماره ۸۶۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۵ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رای وحدت رویه شماره ۸۶۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور طرح اصلاح تبصره ( ۲) ماده ( ۱۲ ) قانون دیوان عدالت اداری قانون جدید شورای حل اختلاف و تشکیل دادگاه صلح مصوب ۱۴۰۲ قانون افراز و فروش املاک مشاع قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی مینمایند نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تخلف انتظامی عدم تمرکز امور وکالتی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه در خصوص دعوای الزام به ثبت واقعه ازدواج قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر اظهارنظر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کلیات لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری: رسیدگی به اعتراض سازمان تأمین اجتماعی نسبت به آراء مراجع حل اختلاف کار، در صلاحیت دیوان عدالت اداری است آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال 1399 رای وحدت رویه شماره ۸۶۲ هیات عمومی دیوان عالی کشور نظریه مشورتی درباره نحوه طرح دعوای اعسار در فرض وجود محکومیت‌های متعدد با محکوم‌له واحد نظریه مشورتی درباره فرض تعیین تعدادی سکه به‌عنوان مهریه بدون تعیین نوع آن نظریه مشورتی درباره اعتبار نشانی مندرج در قرارداد برای ابلاغ اخطارهای مربوط به دعاوی راجع به قرارداد اعطای تسهیلات ابطال قسمتی از دستورالعمل تبدیل وضعیت ایثارگران درباره نحوه فعالیت این نیروها درصورت عدم تایید از سوی گزینش عدم صلاحیت شوراهای حل اختلاف برای صدور گزارش اصلاحی درخصوص اموال غیرمنقول فاقد سند رسمی نظریه مشورتی درباره مسموع بودن دعوای الزام فرد به صدور چک نظریه مشورتی درباره قطع عامدانه و بدون مجوز درختان نظریه مشورتی درباره آنی یا مستمر بودن جرم ورشکستگی به تقصیر عدم صلاحیت دادگاه صلح برای صدور اجراییه چک ابطال بخشنامه ممنوعیت ارسال اظهارنامه برای قضات دادگستری و مقامات دولتی قانون نظارت بر رفتار قضات نظریه مشورتی درخصوص نحوه مطالبه خسارات دادرسی ضمن درخواست صدور دستور تخلیه ابطال قسمتی از بخشنامه سازمان امور مالیاتی درباره امکان ابلاغ اوراق مالیاتی به کارکنان شرکت‌ها ابطال بخشنامه دادگستری استان اردبیل درباره خودداری از ثبت دعاوی‌ای که بهای خواسته آنها به شکل غیرواقعی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان تقویم شده باشد اداره کل حقوقی قوه قضاییه: رسیدگی به بزه تغییر کاربری غیرمجاز، از صلاحیت دادگاه صلح خارج است ابطال بخشنامه رئیس کل دادگستری گیلان درباره محدود کردن استعلامات مربوط به تلفن نظریه مشورتی درخصوص میزان مسئولیت امضاکنندگان چک صادره از حساب مشترک نظریه مشورتی درخصوص نصب دستگاه ردیاب و GPS شنوددار زیر خودرو افراد عدم امکان استفاده نیروهای سابق شورای حل اختلاف از امتیازات اولویت استخدام در این شورا کدام جرایم غیر عمدی ناشی از کار در صلاحیت دادگاه صلح است؟ ابطال مصوبه هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با موضوع تعیین امتیاز به ازای تأهل و داشتن فرزند متقاضیان عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها ابطال بخشنامه دادگستری استان زنجان درخصوص ارجاع پرونده‌های مربوط به بررسی نوعیت زمین و اعتراض موضوع ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع به کمیسیون رفع تداخلات نظریه مشورتی درباره فرض کشف ترنس بودن یکی از زوجین پس از عقد نظریه مشورتی درباره امکان سرپرستی کودکان غیرایرانی توسط متقاضیان ایرانی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره بازماندگان سردفتران و دفتریاران که پس از فوت پدر دارای شرایط دریافت مستمری می‌شوند قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان طرح حذف رای ممتنع از فرایند رسیدگی‌ها و رای‌گیری مجلس نظریه مشورتی با موضوع: تخلیه اماکن تجاری دارای حق سرقفلی قانون پیش فروش ساختمان قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن قانون صدور چک با اصلاحات بعدی طرح اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری نظریه مشورتی با موضوع: معیار استفاده شرکت‌های خصوصی از نماینده حقوقی قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری قانون نظام صنفی کشور رای وحدت رویه ۸۵۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۲ رأی وحدت رویه شماره ۸۷۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی وحدت رویه شماره ۸۶۷ هیأت عمومی دیوان عالی کشور ابطال قسمتی از مقررات اشتغال نیروی انسانی بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی نظریه مشورتی درباره هزینه دادرسی و تمبر مالیاتی وکالت درخواست‌های صدور اجراییه چک ابطال بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص تعجیل سنواتی موضوع قانون جوانی جمعیت قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نظریه مشورتی درخصوص امکان استفاده کارکنان دستگاه قضا از مرخصی استعلاجی ساعتی ابطال مقرره ممنوعیت شرکت اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در فراخوان‌های سایر مؤسسات نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان توقیف و مسدودی شناسه ملی شرکت‌ها رای وحدت رویه شماره ۸۶۳ هیات عمومی دیوان عالی کشور ابطال مقرره‌ای که به سازمان دامپزشکی اختیار می‌داد رأساً نسبت به تعلیق یا ابطال پروانه واحدهای متخلف اقدام کند قانون امورحسبی ابطال بخشنامه دادگستری خراسان شمالی با موضوع: ممنوعیت ارسال اظهارنامه توسط ادارات و بانک‌ها قانون مجازات اسلامی ( کتاب پنجم - تعزیرات ) مصوب ۱۳۷۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قانون مدنی قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ (کتاب اول تا چهارم) مرجع صالح رسیدگی به دعوای تعدیل نفقه نظریه مشورتی درباره امکان مطالبه دیه توسط اتباع غیرمجاز نظریه مشورتی درخصوص مرجع صالح رسیدگی به دعاوی مربوط به آب چاه کشاورزی نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره الزام دادگاه به ارجاع امر کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری واقع در همان حوزه قضایی نظر اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رسیدگی به شکایات ناشی از عدم صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شورای رقابت مخالفت هیات تخصصی دیوان عدالت اداری با ابطال بخشنامه درجه‌بندی حوزه‌های ثبتی برای اشتغال پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری قانون تجارت قانون ثبت اسناد و املاک طرح اصلاح ماده (۱) قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی مصوب ۲۰ آذر ۱۳۹۰ طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری‌کنندگان با رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی طرح قانون حمایت و رسیدگی به تخلفات حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی طرح ملی هوش مصنوعی اصلاحات طرح تشدید مجازات جاسوسی و همکاری با رژیم صهیونیستی طرح دو فوریتی صلاحیت رسیدگی محاکم جمهوری اسلامی ایران در خصوص جرایم بین‌الملل طرح اصلاح تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث طرح تعیین تکلیف نیروهای شرکتی رای وحدت رویه شماره ۸۶۴ هیات عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۶۸ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی وحدت رویه شماره ۸۵۶ هیأت عمومی دیوان عالی کشور طرح الزام دولت به تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (متن مصوب مجلس) طرح تقویت نظام آموزش و پرورش آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۳ رأی وحدت رویه شماره ۸۵۷ هیات عمومی دیوان عالی کشور لایحه اصلاح ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری طرح الحاق موادی به قانون حمایت از خانواده در راستای ارتقای کرامت زنان قانون کار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون راجع به ثبت شرکت ها مصوب ۱۳۱۰ با اصلاحات بعدی قانون تجارت الکترونیکی قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۴۰۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال 1398 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی رای وحدت رویه شماره ۸۵۵ هیات عمومی دیوان عالی کشور قانون مبارزه با قاچاق انسان قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۰ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ قانون مسئولیت مدنی نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دعوای استرداد جهیزیه آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۴۰۱ طرح تقویت پول ملی و سرمایه‌گذاری برای تولید طرح ارتقای خدمات حقوقی و قضایی قانون جرم سیاسی قانون اجرای احکام مدنی